torsdag den 16. september 2010

Seriepræsentation # 1 PONY & CO.



Til bogmessen i Forum i 2004 sad jeg i cafeen med min redaktør Johanne Katz og fejrede,at nu var Kampen om øen, den tredje del af Den hemmelige by udkommet. Vi snakkede om, hvad jeg nu skulle kaste mig over, og kom, i forbindelse med at jeg havde skrevet en scene med heste netop i Kampen om øen, til at snakke om de gode gamle hesteserier (som jeg selv personlig jo havde flere hyldemeter af derhjemme fra min barndom/ungdom som hestepige.) "Du kunne da faktisk godt skrive en hesteserie," sagde Johanne. Vi drak så vores kaffe op, og der blev ikke sagt mere om den sag ... Før to-tre måneder efter, hvor jeg troppede op på Gyldendal med en grundig projektbeskrivelse og de syv første sider af det, der skulle blive min version af en fornyelse af den gamle genre. Fornyelse forstået på den måde, at jeg ønskede, at den skulle omhandle hele livet som hestepige. Dvs ikke bare hvordan man strigler en hest på fem måder, og hvem der  vinder springkonkurrencerne, men også hverdagen med familie, skole, drenge, veninder osv. Måske derfor har der været stof til så mange bind? Og til at udvikle personerne, som jeg har bestræbt mig meget på. 
Pony & Co. kom serien til at hedde og allerede i 2005 udkom de første fire bind. Siden fulgte de ét bind ad gangen og senest, her i juni 2010, er nummer 12 kommet på banen. Jeg skal ikke gå i detaljer med at beskrive, hvordan det er at have en 13-årig jegfortællers  stemme kværnende i sit hoved hen over fem år. Bare sige, at det  virkelig været et hjertebarn. Og at det lykkeligvis er gået så fint med salg til både Sverige og Norge - en Orla nominering for Sandheden om Elvis - og alle bind i flere oplag. Hvad mere kan man ønske sig, andet end at man havde tid til at skrive mange flere ...
De fine omslag står Jan Solheim for, ligesom han også står for disse portrætter, som jeg har haft siddende over min computer, når jeg skrev om de tre piger og deres liv med heste, drenge, familier - og hinanden.


Karen, også kaldet Pony (jeg fortæller og hovedperson)


 
Maja
Lise



2 kommentarer:

Lars Horneman sagde ...

Hvad er det her, Kirsten - er du røget på Blog-vognen? Men er det en hemmelighed? Må man linke til den? Jeg har da intet hørt om det .... Men ellers super ide! Daglige opdateringer fra nu af så?

Kirsten Sonne Harild sagde ...

Det er jeg nemlig. Har lige bygget den i sidste weekend og tester formen lidt, før jeg gør den offentlig :o)
Men du skal selvfølgelig være velkommen til både at linke og kommentere ...