fredag den 22. oktober 2010

HANDLINGSHAVEN



Her er det Arne Jacobsen, der skal til at anlægge SIN have

Jeg har netop været af sted for at hjælpe med at at anlægge plots og så forfatterspirer i både de brønshøjske bakker og i den jyske muld. Jeg har nu hovedet proppet til bristepunktet med et mylder af historier i alle genrer fra lige så mange vildt fantasifulde 9-14 årige børn.
   Science fiction, eventyr, gladiatorhistorier, magisk realisme, fantasy, gyser, krimi, manga, jeg fortællere og alvidende fortællere sprang ud fra sider og skærme.
   Det er fantastisk at mærke, hvad de magter og tør, når de bliver sluppet fri af danskundervisningens bundne opgaver og selv pludselig helt bliver mester og herre over deres eget stof.
   En af mine største opgaver, når de kaster sig ud i større og vildere tekster og ideer, end de måske er vant til, er ikke mindst at hjælpe dem med at holde styr på deres handlinger. Og et af de billeder, jeg ofte bruger, når jeg lærer dem at tegne deres handling op, er, at de fra starten skal se på deres handling som en slags have. En have, de netop selv som en anden lille arkitekt skal tegne op, før de kan gå i gang med at anlægge og dyrke.
   Det er en lidt udpint metafor måske. Men tro det eller ej. Det virker! De har totalt styr på det derude.
   En af de ting, der til gengæld så kan være svært for sådan en som mig, der får lov til at spionere og lure på deres ideer i en hel uge, er at holde mit eget arbejde på sporet, når jeg kommer hjem.
   Men så er det jo godt, at jeg lige kan kaste et blik på min egen havetegning ...

Ingen kommentarer: