torsdag den 9. juli 2015

Om at have svært ved at læse - og om god læselyst til alle

Jeg bringer her dagens indslag fra eReolens facebookside, da det er en af de ting, der ligger mig stærkest på sinde, når jeg skriver. Nemlig børn og unge, der har svært ved at læse. Læs med og kig ind på eReolen og find også her ugens andre indslag. Og giv eReolen et skulderklap for et godt initiativ: at lade os B&U forfattere få taletid her i sommerferien. 
https://www.facebook.com/ereolen.dk.netlydbog.dk?fref=ts

Torsdag

Den stærke læser

Børn og unge, der har svært ved at læse, er ikke ”svage” læsere. De er derimod stærke. Hver gang de skal åbne en bog, skal de ikke alene kæmpe med at indtage en måske uindtagelig sats. De skal krølle i deres hoveder for at overvinde bogstavernes og ordenes mærkelige forbindelser. De skal, samtidig med at de skal knække tegnenes koder, også forstå komplekse universer, de dybereliggende betydninger, en bestemt stil eller æstetik, mystiske metaforer. De skal holde ud for at opleve glæden af en god slutning.

Mit hjerte har altid banket for disse læsere. For muligheden for, at de kan leve sig ind i fortællingens verden, for deres ret og lyst til at blive ved. For at komme videre som læsere.

Heldigvis gøres der meget ud af letlæsningsbøgerne fra forlagene i dag. Ikke kun for de første læsere, men også for de ældre, som stadig skal kæmpe, selv om de går i fjerde, femte … syvende ottende. Satserne gøres overskuelige, sproget lettes, omfanget mindre og temaerne genkendelige og hverdagsbetonede på den gode måde.

Jeg har selv en datter, der havde en svær læsebegyndelse, jeg er også fx i mit skriveværkstedsarbejde på Rigshospitalet i forbindelse med børn, der af forskellige grunde er slået tilbage eller helt bremset i deres læseudvikling, og jeg tænker på det, hver gang jeg skriver. Jeg synes, serien giver gode muligheder for at sætte de rigtige rammer for en lykkelig læsning: en god, alderssvarende historie i et kortere format, i et indtageligt tempo, i en lettere stil, en genkendelighed i universet og med muligheden for over længere tid at blive ven med hovedpersonerne. Så det er trygt at vende tilbage til den næste bog.

Fanny flytter, Pjok og Petrine, Dans de luxe, Maj og Mío, Pony & Co, Cornelius Krut, Død eller levende, FC Englene er alle skrevet med dette i tankerne. Og jeg tror på, at det virker  <3

God læselyst til alle!
Kirsten Sonne Harild

Ingen kommentarer: