onsdag den 13. april 2011

Efter krimimessen



Jeg havde en fantastisk, sjov, inspirerende - og udmattende krimimesse. Her på billedet ses mit hold i fuld sving med deres krimibegyndelser. Vi sad og arbejdede i et lille rum i den store messehal, spiste frokost med alle de kendte krimiforfattere og endte med at opføre alle teksterne i mikrofon på scenen i fængslets gymanstiksal - med virkelig flot modtagelse.

Opgaven fra mig lød på så vidt som muligt at gøre brug af Horsens som lokalitet, at udstyre deres karakterer med en særhed eller et mønster, at gøre omgivelserne tydelig for læseren ved hjælp af enten lyd-, lugt, eller synsbeskrivelser - og ikke mindst at afslutte stykket med en god punch line eller cliff hanger.

Jeg var i den grad overrasket over deres krimibevidsthed. Vi snakkede om den klassiske detektivkrimi, Agatha Christies historier, engelsk land/politikrimi, medicinske krimier, Dan Brown etc.

Jeg, som ellers kom der og troede, at forbrydelserne ikke skulle overstige et lille røveri i en guldsmedeforretning måtte lige rykke min opfattelse af børn/unge og krimier, da alle som en lagde et mord ind i deres tekst. Flere af dem med morderen som fortæller ...
Resultatet blev skarpe, underholdende og virkelig elementært spændende tekster. De er sgu seje, de unge forfattere!

Ingen kommentarer: